ယင္းကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲျပဳ လုပ္ေသာ စက္တင္ဘာ ၁၈
ရက္ေန႔တြင္ NGO သုံးဆယ္က ထုိသုိ႔ ျပန္လည္ သုံးသပ္ရန္ ေတာင္းဆုိ ခ်က္ကုိ
လက္မွတ္ ေရးထုိးခဲ့ေသာ္လည္း ေနာက္တစ္ရက္တြင္ ၄၂ ခုအထိ လက္မွတ္ေရး
ထုိးခဲ့သည္.
ေဒသခံ မ်ားအပါအ၀င္ စီမံ ကိန္းတြင္ ပါ၀င္ ပတ္သက္သူ အားလုံး ပါ၀င္ေသာ
နည္းလမ္း ကုိအသုံးျပဳ ၍ ျဖစ္ႏုိင္ ဖြယ္ ေလ့လာမႈ အားလုံး ျပန္လည္
လုပ္ေဆာင္ရန္၊ စီမံကိန္း ဆုိင္ရာ အခ်က္အလက္ အားလုံး ထုတ္ေဖာ္ေ ေၿပာဆုိရန္၊
ျမန္မာႏိုင္ငံ ရွိ ဥပေဒႏွင့္ လုပ္ထုံး လုပ္နည္းမ်ား သည္ ထား၀ယ္ စက္မႈဇုန္
စီမံကိန္း ကဲ့သုိ႔ေသာ ႀကီးမားသည့္ စီမံကိန္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္
လူမႈေရးႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္ ဆုိင္ရာမ်ားကုိ ကိုင္တြယ္ရန္ ျပည့္စုံ ကုံလုံမႈ
မရွိေသးဘဲ စီမံ ကိန္းကုိ လွ်င္ျမန္စြာ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မည္ဆုိပါက ထုိင္း
အစုိးရသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ေဒသခံ........မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ အသုိက္အ၀န္း ၏ ေမးခြန္း ထုတ္ခံမည္ ၿဖစ္ေၾကာင္း ယင္းအဖြဲ႕ မ်ား၏ ေတာင္းဆုိ စာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။
သတင္းစာ ရွင္းလင္းပြဲကုိ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕ရွိ Student Christian Centre တြင္ က်င္းပခဲ့ၿပီး Foundation for Ecological Recovery (FER)၏ ဥကၠ႒ ဗီရာဝပ္ ဒီရာပရာဆပ္၊ Ecological Alert and Recovery, Thailand (EARTH) ၏ ဒါရုိက္တာ ပန္ခၽြမ္တမ္၊ Social Thinker and Public Intellectual မွ ဆူလပ္ စီဗရပ္ တုိ႔က ဦးေဆာင္ ေၿပာဆုိခဲ့သည္။
ထုိင္းႏိုင္ငံ အေရွ႕ဘက္ ကမ္းရုိးတန္း ဖြံ႔ျဖိဳးေရး စီမံခ်က္အရ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့ေသာ မတ္တာပြတ္ စက္မႈဇုံေၾကာင့္ ေဒသခံ မ်ားတြင္ က်န္းမာေရးႏွင့္ ပတ္၀န္းက်င္ ဆုိင္ရာ ဆုိးက်ိဳး မ်ားကုိ အဓိက ခံစား ခဲ့ရသည္။
ယင္း ေဒသခံမ်ား၏ ေတာင္းဆို ခ်က္ေၾကာင့္ ယင္းေဒသ ကို ညစ္ညမ္းမႈ ထိန္းခ်ဳပ္ ေဒသ အျဖစ္သတ္မွတ္ ခဲ့ၿပီး ထိုင္း ဖြဲ႔စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပံု အေျခခံ ဥပေဒ ခ်ဳိးေဖာက္မႈျဖင့္ စီမံကိန္း ၇၆ ခုကို ရပ္တန္႔ ခဲ့ရသည္။
ထား၀ယ္ေဒသ တြင္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္မည့္ ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ အထူးစီးပြားေရး စက္မႈဇုန္ မွာ ထိုင္းႏုိင္ငံ ၏ မတ္တာပြတ္ စက္မႈ ဇုန္ထက္ ၁၀ ဆခန္႔ ပို ႀကီးမား မည္ျဖစ္ၿပီး ယင္းစက္မႈ ဇုန္မွ အဆိပ္သင့္ ဓါတ္ေငြ႔ ထုတ္လႊတ္မႈ၊ ေလထု ညစ္ညမ္းမႈ၊ သန္႔ရွင္းေသာ ေရ အရင္းအျမစ္မ်ား၊ ျမစ္ေခ်ာင္းႏွင့္ ကမ္းရိုးတန္း ေဒသမ်ား ပ်က္စီး ဆံုးရံႈးမႈ၊ ေဂဟ စနစ္ပ်က္စီးမႈ အစရွိသည့္ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ႏွင့္ က်န္းမာေရး ဆိုင္ရာ ဆိုးက်ဳိးမ်ား ခံစားရမည္ ဟုု သုေသတီ မ်ားက သံုးသပ္ ထားၾကသည္။
“ထားဝယ္ စီမံကိန္းလို စက္မႈ ဇုန္တည္ေဆာက္ ၿခင္းဟာ ေဒသခံ ေတြအတြက္ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းမယ္႔ အစား၊ အပ်က္ သေဘာကို ေဆာင္ေနတယ္။ ထိုင္း အစိုးရ အေနနဲ႔ ထားဝယ္ စီမံကိန္းကို ဆန္႔က်င္တဲ႔ ထိုင္းနဲ႔ ထားဝယ္ ေဒသခံေတြရဲ႕ အသံကို နားေထာင္ၿပီး ထားဝယ္ ေဒသမွာ မတ္တာပြတ္ ပံုစံတူ စက္မႈဇုန္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မွာကို ျပန္လည္ စဥ္းစားေစ ခ်င္ပါတယ္”ဟု Ecological Alert and Recovery, Thailand (EARTH) ၏ ဒါရုိက္တာ ပန္ခၽြမ္တမ္က ေျပာဆုိ သည္။
ျမန္မာ အစိုးရ အေနျဖင့္ စီမံကိန္း ကို ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ ေနျခင္းမွာ ထား၀ယ္ ေဒသႏွင့္ ဆက္ဆုိင္သည့္ သတင္း အခ်က္အလက္ မ်ားကို ရရွိမႈ ေပၚ မူတည္ႏိုင္ေၾကာင္း ၄င္းက ယူဆသည္။
ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ အမ်ိဳးသား စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရး ဖြ႔ံၿဖိဳးမႈ ဘုတ္ အဖြဲ႔မွ ရရွိသည့္ အခ်က္အလက္ မ်ားေပၚသာ အေျခခံ ၍ လုပ္ေဆာင္ ေနျခင္း (သို႔မဟုတ္) ထိုင္းႏွင့္ ျမန္မာ အစိုး ရႏွစ္ရပ္လံုး မွ ထား၀ယ္ စီမံကိန္းႏွင့္ စပ္ဆက္ သည့္ မည့္သည့္ ဆိုးက်ဳိး ကိုမွ မငဲ့ကြက္ ပဲ စီမံကိန္း မွ ရရွိလာမည့္ အက်ဳိးစီးပြား ကိုသာ ေရွ႕တန္း တင္၍ ေရွ႕ဆက္ေန ၾကေၾကာင္း သူက သံုးသပ္ သည္။
“ထိုင္း အစိုးရက ဒီ စီမံကိန္းကို ေရွ႕ ဆက္လုပ္ ကိုင္ေန တဲ့အေပၚ ကၽြန္မ အေနနဲ႔ အလြန္ပဲ ရွက္မိပါတယ္” ဟု ပန္ခၽြမ္တမ္က ဆိုသည္။
ထား၀ယ္ စီမံကိန္းကုိ အေကာင္အထည္ ေဖာ္မည့္ စီမံကိန္း ေဒသမွ ရြာေပါင္း၂၁ ရြာ၊ ေဒသခံေပါင္း သံုးေသာင္းေက်ာ္၊ အိမ္ေျခ ၃၉၇၇ အိမ္ ေျပာင္းေရြ႕ခံ ရဖြယ္ရွိသည္။
ေရသိုေလွာင္ရန္ ေရကာတာ ေဆာက္လုပ္ မည့္ ေဒသမွ လူေပါင္း ၁၀၀ ေက်ာ္ႏွင့္ ထိုင္း-ျမန္မာနယ္စပ္ ကားလမ္း ေဖာက္လုပ္သည့္ လမ္းတေလွ်ာက္ ရြာ ငါးရြာမွ လူေပါင္း ၁၅၀၀ ေက်ာ္ ေရြ႕ေျပာင္းရ မည္ဟု ယင္းလူမႈ အဖြဲ႔အစည္း မ်ား၏ ေလ့လာခ်က္ မ်ားက ဆိုသည္။
“ဒီ စီမံကိန္းဟာ သိန္းသန္းခ်ီ လုပ္ကိုင္ ေနတဲ့ ကုမၸဏီ ေတြကိုပဲ အက်ဴိးအျမတ္ ၿဖစ္ထြန္းေစၿပီး ထား၀ယ္ ေဒသက သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ သယံဇာတ ေတြကို လံုး၀ ဖ်က္ဆီး ပစ္မွာအမွန္ပဲ။ ကၽြန္ေတာ့္ အေနနဲ႔ ထိုင္း အစိုးရအေန က ျမန္မာေတြ အေပၚမွာ အျမတ္ ထုတ္သြားမွာ ကို လံုး၀ မလိုလားပါဘူး” ဟု Foundation for Ecological Recovery (FER) ၏ ဥကၠ႒ ဗီရာဝပ္ ဒီရာပရာဆပ္ က ေျပာၾကားသည္။
ႀကီးမားေသာ စက္မႈ ဇုန္ စီမံကိန္း မ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚ လာမည့္ ျပႆနာမ်ား ကို ကိုင္တြယ္ႏိုင္ရန္ ျမန္မာႏုိင္ငံ မွ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံ မႈ ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒ၊ သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ ထိန္းခ်ဳပ္ေရး ဥပေဒ မ်ားရွိရန္ လိုအပ္သည့္ အျပင္ ထား၀ယ္ စီမံကိန္း တခုလံုး အတြက္ မဟာဗ်ဴဟာ က်သည့္ ပတ္၀န္းက်င္ ဆိုင္ရာ သက္ေရာက္မႈ စစ္တမ္း၊ လူမႈေရးဆိုင္ရာ သက္ေရာက္မႈ စစ္တမ္းမ်ားကို ထိုင္း အစိုးရမွ လုပ္ေဆာင္ သင့္ေၾကာင္း ထိုင္းလူမႈ အဖြဲ႔ အစည္းမ်ားက ေတာင္းဆို ထားသည္။
စီမံကိန္း အဓိက တည္ေဆာက္ ခြင့္ရရွိထားေသာ အီတလ်ံ-ထုိင္း ကုမၸဏီ အေနႏွင့္ ဘ႑ာေငြ ရွာေဖြရန္ အၾကပ္အတည္း ႀကံဳရၿပီးေနာက္ ထုိင္းႏွင့္ ျမန္မာ အစုိးရျခင္း ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ ျမန္မာ သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ ထုိင္း ခရီးစဥ္အတြင္း နားလည္မႈ စာခၽြန္လႊာ လက္မွတ္ထုိးခဲ့သည္။
ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း ေဆာက္လုပ္ေရး စီမံကိန္းႏွင့္ပတ္သက္သည့္ စီမံခ်က္ စာတမ္းကို ျမန္မာ သို႔ ထုိင္းအစုိးရ က ေပးပို႔ထားၿပီး ရင္းႏွီးျမွပ္နွံမႈ ပုံစံအသစ္ ၿဖင့္ စီမံကိန္းကုိ ေငြေၾကး ေထာက္ပံ့ရန္ စီစဥ္ေန သည္။
ထိုင္း ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ ယင္လပ္ ရွင္နာ၀ပ္ တရာသည္ ထား၀ယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ အထူး စီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္းကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေရး ႏွစ္ႏုိင္ငံ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ဆက္လက္ ေဆြးေႏြးရန္ စက္တင္ဘာ ၁၉ မွ ၂၁ ရက္ထိ ျမန္မာႏိုင္ငံ သို႔ လာေရာက္ရန္ စီစဥ္ ထားေသာ္လည္း ေရႊ႕ဆုိင္းခဲ့သည္။
ထား၀ယ္ စီမံကိန္း တည္ေထာင္ ေဆာက္လုပ္ ခြင့္ရထားသူ အီတလ်ံ-ထုိင္း ကုမၸဏီက ၎၏ ရွယ္ယာ ပါ၀င္မႈကုိ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းသုိ႔ ေလ်ာ့ခ် လိုက္ေၾကာင္း ၿပီးခဲ့သည္ ရက္သတၱပတ္ ကလည္းေကာင္း၊ Max Myanmar ကုမၸဏီက စီမံကိန္းတြင္ ပါ၀င္ေသာ ရွယ္ယာ မ်ားကုိ တစ္ျဖည္းျဖည္းႏႈတ္ ထြက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္လ က လည္းေကာင္း အသီးသီး ေျပာဆုိခဲ့ ၿပီးျဖစ္သည္။
Dawei Watch
No comments:
Post a Comment